Saturday, December 21, 2013

Failure after Failure after Failure after Failure..

Let me tell you the stepping stones to my failures.

I had the chance for the JPA scholarship interview, but I failed it.

I had the chance for excelling in KDU Foundations without trouble. I failed it, but passed, nonetheless.

I failed Environmental Geoscience or Geology 108 in first year. Technical difficulties, but failure nonetheless.

I failed Mineralogy and Geochemistry, and Igneous Petrology in second year, but passed it the next year.

I failed Environmental Geoscience of the third year version, but passed it after waiting for almost a year.

I failed in the visionary brotherhood. Failed at becoming the backbone of a pious and loving community.

I failed at becoming a better man.

and yet,


Here it is, failure after failure after failure, a gracious mercy from Allah to pass my degree. Some people may pass theirs without doubts or failures, so it isn't so big to them.

But this...this is a blessing that I have worked, and stumbled for a very long time. This, is a very big thing for me.

Any good things that come after I get a job, are gifts solely out of mercy from the Almighty. Those will be things I do not ask for.

Thank You. Alhamdulillah.

Friday, November 22, 2013

HYPOCRITE

The Story of Hanzalah's Grief

We were once with the Prophet s.a.w. when he delivered a sermon. Our hearts became tender, our eyes were flowing with tears, and we realized where we stood.

I left the Prophet and returned home.
I sat with my wife and children and cracked jokes with my wife,

and I felt that the effect of the Prophet's sermon had completely vanished from my heart.

Suddenly, it occurred to me that I was not what I had been, and I said to myself
"Oh Hanzalah you are munafiq!"
I was so stricken with grief and I left my house repeating these words in sorrow;
"Hanzalah has turned munafiq"

I saw Abu Bakar coming towards me and I said to him;
"Hanzalah has turned munafiq.."
He said
"Subhanallah, what are you saying? Hanzalah can never be a Munafiq"

I explained to him;
"When we are with the Prophet s.a.w. and listen to his discourses about Paradise and Hell, we feel as if both are present before our very eyes;
but when we returned home and are absorbed in our domestic and family affairs, we forget all about the Hereafter."

Abu Bakar replied;
"My case is exactly the same!"

We both went to the Prophet s.a.w. and I said;
"I have turned munafiq, oh Prophet of Allah!"
He inquired about the matter, and I repeated what I had said to Abu Bakar. Thereupon the Prophet s.a.w. replied;
"By Him who controls my life, if you could keep up for all times the fervor aroused in you when you are with me, angels would greet you in your walks and in your beds. But oh Hanzalah! This is rare! This is rare!"

There we have it brothers and sisters, acknowledgement from the Prophet Muhammad s.a.w. that we are merely human, and it is human to be forgetful and negligent. Thus, please do not accuse people of being hypocrites or unfaithful. But if we do so, let us remember we are human and it is our weakness to fail to see our own weakness at times.

Let us ask forgiveness from Allah, the Most Forgiving.

Wednesday, October 23, 2013

The Great Limiting Factor

Jarir ibn Abdullah reported:
Umar ibn al-Khattab came to the Prophet s.a.w. with a copy of the Torah he obtained from the people of the Scripture. He read it to the Prophet but he became angry, and he said;

"Are we playing in it, O son of al-Khattab?
By the One in Whose Hand is my soul, I have come to you with a pure scripture so do not ask them about anything because they might narrate something truthful and you disbelieve in it, or they narrate something false and you believe in it.
By the One in Whose Hand is my soul, were Moses alive today, he would have no choice but to follow me"
(ibn Kathir)

From this incident we may observe how the Prophet s.a.w. deliberately prohibited a great companion Umar al-Khattab from taking lessons from the scriptures before him, as in the Torah or the Bible, due to the probable alterations and modifications made by the people of the scripture, that lead to the publications of new scriptures such as the Talmud, the King James version of the Bible, etc. 

It is with this limit, that the Prophet s.a.w. was able to produce the greatest generation of muslims, namely the Sahabah or The Companions. 
They were pure of any input from man-made ideologies nor were they willing to create their own, due to their pure and strong belief that Allah has sent His Messenger upon them to teach mankind the true way of life, thus there is no need to absorb other theologies or ideologies, for the Book of Allah the Quran and examples from the last messenger are all that is required to guide their way in this life towards their true happiness in the hereafter.

It is with this limit, that the great companions of the Prophet s.a.w. were able to accomplish unbelievable achievements in life, such as obtaining the title and prayer "may Allah be pleased with them", their harmony between clans and tribes, their success in bringing down prominent empires such as the Persians and the Romans, and many more personal achievements they have accomplished.



Needless to say, there is no need for the input of ideologies from books other than Quranic and Sunnah-based publications, for the Prophet s.a.w. has warned, that they might narrate something false, and we would believe in it.

I'm just saying. You don't have to agree. I'm not your father.
Allah Knows Best. لبيك اللهم لبيك

Sunday, October 13, 2013

Dedication

I went to Cambodia back in June, on holiday with my mom and my brother's young family.
As we may know, the main attraction of Cambodia is the famous Angkor Wat, a Hindu-Buddhist temple, known for being the largest religious complex in the world.


As you may have guessed, the lady in the hat above hijab is my mom. And yes, the actual Angkor Wat temple is that far away from the entrance (a bridge crossing the river surrounding the temple compound, followed by a temple gate). When we got in the temple, I'm quite surprised at how big it is. Hallways and doorways, with idols along the side of the hallways (mostly without heads. real tomb raider stuff), it is really remarkable how people a thousand years ago in the middle of the forest can build such a thing.


So this picture above is like the middle complex inside the temple. Quite huge, right? You might think this is the main temple in the region, so everyone would come here like muslims go to Mecca.

Wrong. Angkor Wat isn't the only temple around.


Can you see the little temple at the bottom left of the map? That is Angkor Wat. There are hundreds of temples in the region, the map only shows the ones included within the tourism map. As we can see, as small as we are compared to Angkor Wat, there are many more just like it. Including Ta Phrom, a famous site for the filming of Tomb Raider.

One question I would like to ask is;
WHY?
why would they build such monstrous buildings?
Only one word can answer it completely.

DEDICATION

Dedication to their deity, their religion, their way of life.


This is actually a question I'd rather ask myself.
How far would we go to uphold our deen? Not as in building structures to represent it, but rather how do we practice and preach through our actions and behaviour.

Or have we not thought of it at all?
Just imagine how disappointed Muhammad s.a.w. would be if we disregard our religion he was sent with. All of his hardships, his responsibility..being put aside. sigh

It's all upon our shoulders now. Unless you wanna put it aside and disappoint him too.

Allah bless you.

Friday, August 9, 2013

Myself, Probably Thyself too

I've been doing some research upon myself lately, because I have noticed something quite peculiar about myself. I noticed this after observing differences between me and my surrounding friends, close by or online. 

I discovered that what I have found about myself is not uncommon, but I'm still in the dark to find out that is it actually healthy, or not. Some people may consider this to be a disorder, and that is what got me thinking if it is a healthy condition, or likewise. Nonetheless, what I found out about myself is rather enlightening and explanatory than a complete shocker. 

After answering some quizzes and reading reports on behaviours online, this is what i have confirmed about myself.


The questions in this quiz are shockingly precisely related to my everyday life. I could say 100% of the questions were answered true. After answering this, I have discovered that...

Yes! I am an introvert! 

Is it bad? I have no idea, but I, to be completely honest, am absolutely comfortable with myself like this. What I am worried about, is how this might affect my deen, and also how this may affect my many friends, who might just not think of me as a friend anymore, but rather as an acquaintance.

Yes it worries me, but to be completely honest, I accept that because that is probably what I deserve. 

To note, introversion does not accurately mean shyness. But yes, shyness is a big component in introvert behaviour.

Here is somewhat a closely accurate way of dealing with people like me.


I really hope people will accept me. I'm not really sure how I develope this sort of behaviour. It wasn't really influenced by anything...

It's just that I happen to grow up to be like this. 

I really hope people would forgive and accept me.  

السلام عليكم

Thursday, July 18, 2013

Jadi Sendiri?

Nak tau tak hakikat bila orang kata biarla saya jadi diri saya sendiri?

Hakikatnya kita minta orang lain terima apa yang kita suka buat. 

Dan apa dia yang kita suka buat? 
Kita buat dan jadi apa yang kita suka, obviously. 

Dan apa dia yang kita buat yang kita suka?
Kita buat apa yang orang lain buat, yang jatuh ke dalam lubuk minat kita.

Jadi kesimpulannya, kita ingin ikut contoh yang kita sukai. Tiada makna di sebalik jadi diri saya sendiri, melainkan biarla saya ikut apa yang saya suka. 

Bukan macam tu? Jadi dari mana datangnya minat nak jadi hip hop? Bukan dari artis dan music hip hop?
Dari mana datangnya nak serupa diva? Bukan dari orang macam Azwan Ali?
Dari mana datangnya minat nak jadi rockers kental kalau bukan artis macam Metallica dan lain-lain?

Cukup-cukupla terikut sangat dengan mereka, sahabatku. Jangan sampai hilang identiti sebagai orang yang mengikut contoh terbaik di bumi ini,

"Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu contoh teladan yang terbaik, bagi mereka yang menginginkan Allah dan Hari Akhir, dan yang banyak mengingati Allah" al-Ahzab:21.

Tidak ada yang lebih baik daripada contoh terbaik yang Allah katakan. Tidak ada teladan yang kita patut dedikasikan seluruh hidup kita, selain daripada mengikuti langkah Rasulullah s.a.w.

Kalau mahu ikut apa yang kita suka, tiada masalah. Cuma janganlah terlebih. Tapi lihatlah cermin. Dan khabarkanlah kepada diri anda: 

Saya muslim, dan tiada yang lebih disukai daripada Islam. 

لبيك اللهم لبيك

Tuesday, May 28, 2013

Hoi Orang Melayu

Wahai orang melayu yang muslim
Ketahuilah tanpa Islam, anda tidak mulia.

Wahai orang melayu yang memang muslim
Ketahuilah tanpa Islam, kita akan tenggelam dalam lautan jahiliyah.

Wahai orang melayu yang sememangnya muslim
Tanpa Islam, hilanglah identiti anda sebagai orang Melayu.

Wahai orang melayu yang lahirnya dalam keluarga muslim
Sesungguhnya Islam lah yang memberikan wajah pada bangsamu.

Wahai orang melayu yang mengaku muslim
Ketahuilah Islam yang memberikan anda nama. Daripada nama kuno kepada nama baik lagi bermakna.

Wahai orang melayu yang membaca Quran
Ketahuilah Hukum Kanun Melaka telah menjadikan Kitab Allah itu sebagai panduan dan asasnya.

Wahai orang melayu yang mengiktiraf keesaan Allah
Kembalilah kepada ajaran Islam, cara hidupnya dan peradabannya.

Itulah melayu, sesungguhnya Islam yang mencorakkan anda. Tapi anda yang menyimpang daripadanya. Maka hilanglah kemelayuan anda.

Benarlah kata Umar al-Khattab,

Pak Cik Muhammad Penjaga Kedai Tamar

Pada satu tengah hari sebelum zohor, saya dan mak pergi shopping kurma di Madinah untuk dibawa balik ke Malaysia. Kami singgah di kedai dekat dengan hotel kami.

Macam biasa, peniaga di Madinah sangat peramah. Pak cik yang jaga kedai kurma ni bernama Muhammad. Saya kenal lepas mak saya tawar-menawar dan testing mentesting kurma yang ada.

Satu perbualan yang menarik bila dia mula bertanya..

اين ستي رحمة؟ (mana siti rahmah)
Maksudnya dia nak tanya mana isteri saya. Saya tersenyum. Saya jawab..
ليس...(belum ada/tiada)
Dia macam tergamam dan tanya
لماذا...(kenapa..)
Saya cakap kat dia
اني الشاب..(saya ni muda..)

كم عمرك؟ (berapa umur kamu?)
23, saya jawab.

اني نكحت، ١٨. زوجتين. (Saya kawin umur 18. Dua isteri, sambil tunujk dua jari)

Saya tersenyum. مبروك (Tahniah)

ابحث لك(saya carikan untuk kamu)

Saya tersenyum lagi sambil geleng kepala.
Mak panggil untuk teruskan perjalanan.

شكراً يا محمد Sambil beredar selepas dia bagi saya rasa teh dia.

Hehe sebenarnya nak cerita kat sini, orang Madinah memang baik belaka. Dua orang penjaga kedai dah offer nak carikan isteri.
Satu nasihat saya, bila dah sampai Saudi dan terfikir nak beli souvenir, beli la kat Madinah. Tak payah beli kat Mekah sebab barang di Mekah relatively lebih mahal.


Thursday, May 16, 2013

PRU 2013: Gambar Besar

BN vs PR. Bagi masyarakat Malaysia, mereka menganggap ia sebagai haq vs batil. Masing-masing merasakan mereka berada di pihak yang haq.

Akan tetapi, pada pandangan saya yang kecil menyiput ini, ia bukan mengenai BN vs PR semata. Saya undurkan diri selangkah dan alhamdulillah dapat melihat daripada kaca mata yang asing daripada masyarakat yang terperangkap dalam blok politik masing-masing.

Saya dapat lihat ia adalah lebih kepada Islam vs Liberalism.

Bukan saya nak kata satu pihak daripada BN vs PR itu Islam dan yang lagi satu liberal, tapi ia merupakan pertarungan yang wujud secara menyeluruh. Maksud saya,
Dalam BN itu sendiri wujud Islam vs liberalism, dan dalam PR itu sendiri wujudnya pertembungan yang sama.

Dalam BN, wujudnya UMNO (walaupun kurang islamik, mereka tetap orang Islam, therefore mewakili orang Islam *ok fine*) dan wujud juga komponen lain, yang jelas tidak meminati agenda Islam untuk Malaysia. Mereka ini yang menjadi pendesak dan suara tidak mahukan negara yang islamik. Tambahan pula, sebahagian besar individu ahli politik muslim yang berkuasa besar akur dan membenarkan saja pandangan mereka itu. Namun, dominasi orang Islam (walaupun kurang islamik) masih wujud dalam pakatan mereka. Malang sekali, ramai individu dalam UMNO sering dikaitkan dengan rasuah dan penyelewengan, dan kerap sekali dibongkarkan kepada masyarakat.

Dalam PR, wujudnya PAS (yang mewakili suara *ok fine* Islam) dan juga wujud komponen lain, yang jelas sekali tidak meminati agenda Islam untuk negara. Malah, mereka menyuarakan liberalism mereka sebagai dasar perjuangan mereka. Bukan saja memperjuangkan agenda mereka, malah menolak agenda Islam komponen PAS dalam PR. Tambahan pula, sebahagian besar individu ahli politik muslim yang berkuasa besar mengetepikan perbezaan dasar dan perjuangan komponen-komponen dalam PR, demi menjatuhkan pihak lawan. Objektif utama mereka adalah menjatuhkan BN yang "secara keseluruhannya korup" semata-mata, dan perbezaan di antara mereka akan diuruskan bila berada di tampuk pemerintahan. Malang sekali, apakah Islam akan berjaya sebagai agenda utama blok ini walaupun sangat ditentang keras oleh komponen-komponen besar di dalamnya?

Kesimpulannya, siapa saja yang menang PRU13, tapi tidak menjadikan Islam sebagai agenda utama blok tersebut,
ISLAM TETAP KALAH.

Islam tidak akan tertegak sekiranya orang Islam itu sendiri tidak mahu menegakkannya, dan
Islam tidak akan tertegak sekiranya orang Islam itu diremehkan oleh orang lain.

Hari ni, kita dapat lihat satu implikasi daripada pertembungan Islam vs liberalism ini dalam isu semasa,
di mana agama Nasrani mendapat tempat besar dalam pendidikan, atas "jasa baik" Timbalan Menteri Pendidikan dan Pengajian Tinggi, dan kelulusan Menteri Pendidikan.
Saya tak akan menuding dan kata ini salah BN, sebab saya tau perkara yang lebih kurang sama akan berlaku sekiranya PR menang PRU sebelum ini. Tapi saya masih kecewa dengan BN atas kejahilan mereka ini.

Jadi saya rasa kita patut setuju mengapa pemimpin muslim yang berwibawa dan para ulama harus dinaikkan menjadi pemimpin.

Sekadar pandangan daripada rakyat yang merisaukan negara Islamnya.
لبيك اللهم لبيك

Tuesday, March 19, 2013

BERBEZA

"Diorang tu munafik sebab tolak hukum Islam!"

"Kau tu dah sesat sebab ikut kata Nik Aziz je. Apa-apa dia kata, betul. Apa-apa yang ustaz lain kata canggah sikit dengan dia, salah"

"Kau tu bodoh ikut PAS, diorang tau nak tumbangkan BN je. PR pun nak kucar-kacirkan negara je"

"Aku ingat kau cukup pandai untuk tolak BN, tapi bodoh juga kau ni termakan dengan kata-kata dia ye"

"Kau tu pun syok sendiri, ingat semua ulama sokong ke PR kau tu?"

"Ah sekarang ni dah perfect dah negara ni. Malaysia tak perlukan apa-apa yang lain"

"Ala kau tu setakat Penang kasi duit untuk program islam, kau tu syok sendiri juga, dia mana ada bagi daulat untuk Islam mentadbir negeri tu"

"Kau tu kafir sebab tolong UMNO menang"

"Kau tu bodoh duk sokong parti yang ikut telunjuk orang liberal"

"Presiden UMNO penipu!"

"PAS penipu dan tak tepati janji!"

"Korang ni menyusahkan negara je"

"Kami Arus Baru, dan idea kami lebih baik daripada idea kau!"

said no ahli ISMA ever.

Wednesday, February 13, 2013

Klarifikasi Hadis Solat

Bukan nak tembak sesiapa, tapi ramai kawan yang kecoh pasal satu hadis ni, sampaikan mereka mempertikaikan mazhab-mazhab yang wujud kini. Hadis tersebut berbunyi begini:

"Solatlah sepertimana kau lihat aku solat"

Ramai kawan yang tersasar sikit daripada memahaminya dalam konteks yang sebenar, lalu mereka katalah
"Mazhab imam sekian bukanlah yang paling tepat, jadi kita carila yang lebih tepat"

Saya tak nafi mencari cara solat sah Nabi tu penting. Tapi sampai tahap mengatakan mazhab-mazhab itu ini tak tepat, itu kurang menyenangkan hati saya.

Hadis yang tersebut di atas tu sebenarnya memaksudkan
"hang solat macam aku, sudahlah" (ayat ustaz Don)
Maksudnya sahabat-sahabat zaman Nabi dah meriwayatkan bagaimana mereka melihat nabi solat, lalu ahli-ahli akademik membukukan observation mereka itu. Perbezaan yang wujud tu bukanlah yang ketara, tapi masing-masing mempunyai bukti dalil yang mantap. Jadi ia dibukukan sebagai sunnah.

Tambahan lagi, imam-imam kita meletakkan garis-garis untuk ikut cara-cara nabi.
Contohnya kita belajar di sekolah (Malaysia) waktu ambil wudhu, paling kurang air kena tiga helai rambut pada ubunnya (correct me if im wrong). Sejak kita ada di Malaysia, kita boleh assume yang mengajar ni berdasarkan mazhab Syafie.
Jadi yang kita perlu faham, Imam Syafie bukanlah suruh kita buat macam tu (basuh tiga helai rambut sahaja). Itu cuma garis minimal.(correct me if im wrong).
Lagi satu contoh waktu kita berdiri dalam solat, kita diajar tangan diletak area atas pusat, bawah dada (correct me if im wrong). Jadi di sekolah kita belajar letak tangan atas dekat dengan pusat. Lagi sekali, bukannya Imam Syafie suruh buat macam tu. Beliau cuma menggariskan di mana nak letak tangan kita tu.

"Solatlah sepertimana kau lihat aku solat", maksudnya tak payahlah nak tambah apa-apa tepuk-tepuk atau silat dalam solat kita. Mazhab-mazhab dalam aliran Sunnah walJamaah merupakan observation yang paling dekat dan tepat kepada Nabi kita. Mazhab-mazhab ini merupakan preservation kepada cara-cara Nabi yang tak dapat kita lihat pada zaman selepas kewafatan baginda.

Selawat dan salam ke atas Rasulullah, dan redha Allah ke atas sahabat-sahabat baginda, dan rahmat Allah ke atas tabi'in, dan saya doakan rahmat kepada kawan-kawan saya yang mencari kesahihan amal.

Moga saya dapat membawa pencerahan. Minta tegur saya bila salah.

Monday, January 14, 2013

Muhasabah untuk Pengikut

Kita panggil satu pihak zombie hijau pengikut sesat ataupun lembu fulamak umngok, kita ni mulia sangat ke? Apa yang kita ingin capai sebenarnya?

Pernah tak golongan PAS mengucapkan tahniah atas apa-apa tindakan baik UMNO, atau pernahkah golongan UMNO mengucapkan tahniah atas apa-apa tindakan baik PAS?

Berbeza sungguh antara parti politik dengan jemaah Islam seperti ISMA, IKRAM, HALUAN, PEMBINA, Muafakat dan sebagainya yang saling bersepakat dan compliment antara jemaah yang lain.

Sebab tu saya rasa orang politik ni memang tak habis-habis mahu menjatuhkan satu sama lain, dan ditambah dengan ketiadaan disiplin dan saling menghormati. Yang jelas hanyalah gila kuasa kedua-dua pihak tanpa memikirkan kepentingan umat. Pengikut-pengikutnya pula makin fanatik dan menghentam antara satu sama lain tanpa mengiktiraf kebaikan yang dilakukan oleh yang lain.

Fikir balik dan muhasabah..kenapa kita jadi macam ni..
Kembalilah kepada Allah dan Rasul. Lebih-lebih lagi bila ia melibatkan pertelingkahan antara muslim.

Pada pendapat saya, ahli-ahli parti-parti politik kini perlu berubah, atau digantikan oleh mereka yang lebih berakhlak dan berdisiplin, dan bersedia untuk menghulurkan tangan antara satu sama lain untuk membaik pulih negara dengan mengutamakan nasib umat dan kedaulatan agama.

Just my 2 cents

"Dan berpegang teguhlah kamu semua pada tali Allah, dan janganlah kamu berpecah belah.." Āli Imran: 103

لبيك اللهم لبيك

Wednesday, January 9, 2013

Sepakat Lalu Berdaulat

Headline-headline hasil progresif Arab Sepakat Islam Berdaulat Hamas dan Fatah di bumi Palestin:

"Israel mendesak Fatah untuk pertimbangkan hubungannya dengan Hamas"

"Israel dan Amerika tercabar"

"Hubungan Hamas dan Fatah semakin baik"

Walaupun ditindas teruk dan dikhianati beberapa kali sebelum ini, atas dasar persamaan aqidah dan bangsa, Hamas tetap bersedia untuk bersepakat dengan Fatah demi kepentingan umat sejagat. Begitu juga dengan Fatah.

Saya harap UMNO dan PAS dapat pelajari persepakatan ini sebab tiada kerugian yang akan berlaku kepada mana-mana pihak. Cumanya umat Islam dapat bersatu untuk menjaga kepentingan umat jua.

Melayu Sepakat Islam Berdaulat.